Poškodenie v dôsledku zabiehania motora na nízkych otáčkach

Aké chyby môžeme urobiť pri zabiehani motora? Môže po namontovaní motor na voľnobežných otáčkach bežať  niekoľko  hodín? Aké poškodenia môžu vzniknúť?

Tento článok informuje, ako zabiehať repasované motory, ktorý odporúča renomovaný výrobca piestov kolbenschmidt.

 

Veľa autoservisov a majiteľov repasovaných  motorov používa nesprávny spôsob zabiehania repasovaného motora. Po montáži nechajú bežať motor niekoľko hodín na voľnobežných otáčkach v domnienke, že je to šetrná metóda zabiehania, nakoľko motor nie je zaťažený a vyhnú sa tak jeho poškodeniu. V skutočnosti je to úplne naopak. Dlhé zabiehanie na voľnobežných otáčkach ja absolútne škodlivé! Tento spôsob môže spôsobiť nadmerné opotrebenie alebo poškodenie.

 

Pri zabiehani motora na nízkych otáčkach nastávajú tieto problémy :

  • V dôsledku nízkych otáčok olejové čerpadlo nevytvára dostatočný tlak, čím do mazacích miest neprivádza dostatok oleja.
  • Ložiská nie sú dostatočne mazané a chladené. Nečistoty po brúsení sa nevymývajú z klzných ložísk.
  • Steny valca nie sú dostatočne mazané, mikročastice po brúsení nie sú vyplavené, v dôsledku čoho vznikajú poškodenia.
  • Pri nízkych otáčkach nie je piest zospodu ostrekovaný dostatočným množstvom oleja, čo má za následok nedostatočné mazanie piestneho čapu a  tiež pridieranie piestu o stenu valca.
  • Turbodúchadlo je zle mazané a už po 20 minútach jazdy na volnobehu ho poškodzuje a to nielen pri zábehu, ale aj pri normálnej prevádzke motora.
  • Komponenty, ako sú ventily, vačkové hriadele a vahadlá, umiestnené najďalej od olejového čerpadla, sú mazané malým, alebo žiadnym množstvom oleja.
  • Pri voľnobehu piestne krúžky úplne netesnia. Horúce výfukové plyny  ohrievajú stenu valca a poškodzujú olejový film.

 

ODPORÚČANIA TÝKAJÚCE SA ZÁBEHU MOTORA 

  • Vozidlo by nemalo byť úplne naložené
  • Motor by mal bežať pri premenlivých otáčkach až do maximálnej hodnoty 2/3 maximálnych otáčok
  • Vyhnite sa jazde s nízkymi otáčkami motora
  • Nepoužívajte maximálne otáčky motora pri každom prevodovom stupni.
  • Nie je vhodne zabiehať motor po diaľnici pri konštantných otáčkach.
  • Obmedziť brzdenie motorom
  • Vyvarujte sa dlhšej dobe nečinnosti (napr. Semafory, dopravné zápchy)

 

ĎALŠIE TIPY 

  • Počas zábehovej fázy niekoľkokrát skontrolujte hladinu oleja. Počas fázy zábehu môže byť spotreba oleja vyššia. Odporúča sa skontrolovať hladinu oleja každých 50 až 100 km a v prípade potreby ju doplniť.
  • Dôležité: Prvý krát  meniť olej max. po 600 – 800 najazdených km. Taktiež vymeniť olejový filter. Z motora musia byť odstránené kovové mikročastice, ktoré vznikajú počas zabiehania vo veľkej miere znižujú životnosť  motora

 

Vložiť komentár