Vyhľadávajte vo viac ako 534 ks repasovaných motoroch

Napríklad: Škoda Fabia 1.9 alebo kódom motora: ATD

Poškodenie v dôsledku zabiehania motora na nízkych otáčkach

  • Aké chyby môžeme urobiť pri zabiehaní motora?
  • Môže po namontovaní motor na voľnobežných otáčkach bežať  niekoľko  hodín?
  • Aké poškodenia môžu vzniknúť?
  • Tento článok informuje, ako zabiehať repasované motory, ktorý odporúča renomovaný výrobca piestov Kolbenschmidt.

Veľa autoservisov a majiteľov repasovaných  motorov používa nesprávny spôsob zabiehania repasovaného motora. Po montáži nechajú bežať motor niekoľko hodín na voľnobežných otáčkach v domnienke, že je to šetrná metóda zabiehania, nakoľko motor nie je zaťažený a vyhnú sa tak jeho poškodeniu. V skutočnosti je to úplne naopak. Dlhé zabiehanie na voľnobežných otáčkach ja absolútne škodlivé! Tento spôsob môže spôsobiť nadmerné opotrebenie alebo poškodenie.

 Pri zabiehaní motora na nízkych otáčkach nastávajú tieto problémy :

  • V dôsledku nízkych otáčok olejové čerpadlo nevytvára dostatočný tlak, čím do mazacích miest neprivádza dostatok oleja.
  • Ložiská nie sú dostatočne mazané a chladené. Nečistoty po brúsení sa nevymývajú z klzných ložísk.
  • Steny valca nie sú dostatočne mazané, mikročastice po brúsení nie sú vyplavené, v dôsledku čoho vznikajú poškodenia.
  • Pri nízkych otáčkach nie je piest zospodu ostrekovaný dostatočným množstvom oleja, čo má za následok nedostatočné mazanie piestneho čapu a  tiež pridieranie piestu o stenu valca.
  • Turbodúchadlo je zle mazané a už po 20 minútach jazdy na voľnobehu ho poškodzuje a to nielen pri zábehu, ale aj pri normálnej prevádzke motora.
  • Komponenty, ako sú ventily, vačkové hriadele a vahadlá, umiestnené najďalej od olejového čerpadla, sú mazané malým, alebo žiadnym množstvom oleja.
  • Pri voľnobehu piestne krúžky úplne netesnia. Horúce výfukové plyny  ohrievajú stenu valca a poškodzujú olejový film.

 ODPORÚČANIA TÝKAJÚCE SA ZÁBEHU MOTORA 

  • Vozidlo by nemalo byť úplne naložené
  • Motor by mal bežať pri premenlivých otáčkach až do maximálnej hodnoty 2/3 maximálnych otáčok
  • Vyhnite sa jazde s nízkymi otáčkami motora
  • Nepoužívajte maximálne otáčky motora pri každom prevodovom stupni.
  • Nie je vhodne zabiehať motor po diaľnici pri konštantných otáčkach.
  • Obmedziť brzdenie motorom
  • Vyvarujte sa dlhšej dobe nečinnosti (napr. Semafory, dopravné zápchy)

 ĎALŠIE TIPY 

  • Počas zábehovej fázy niekoľkokrát skontrolujte hladinu oleja. Počas fázy zábehu môže byť spotreba oleja vyššia. Odporúča sa skontrolovať hladinu oleja každých 50 až 100 km a v prípade potreby ju doplniť.
  • Dôležité: Prvý krát  meniť olej max. po 600 – 800 najazdených km. Taktiež vymeniť olejový filter. Z motora musia byť odstránené kovové mikročastice, ktoré vznikajú počas zabiehania vo veľkej miere znižujú životnosť  motora